Δυσλεξία και Μαθηματικά | Χρύσα Μπουγδάνου, Ειδική Παιδαγωγός

Η δυσλεξία είναι μια μαθησιακή δυσκολία που επηρεάζει την ανάγνωση, τη γραφή και την ορθογραφία, παρά την απουσία αισθητηριακών προβλημάτων ή νοητικής μειονεξίας (BDA, 2007). Τα άτομα με δυσλεξία συχνά παλεύουν με την αλληλουχία, την οργάνωση και τη βραχυπρόθεσμη μνήμη (Thomson, 1997· Thomson, 2001). Αυτές οι προκλήσεις επεκτείνονται στα μαθηματικά, όπου οι δυσλεκτικοί μαθητές αντιμετωπίζουν συχνά δυσκολίες (Prior, 1996).

Τα μαθηματικά είναι ένα σύνθετο μάθημα που απαιτεί διάφορες δεξιότητες, συμπεριλαμβανομένης της ικανότητας οργάνωσης και ανάκτησης γνώσεων, κατανόησης μαθηματικών κανόνων και αποτελεσματικής εφαρμογής εννοιών (Coventry et al., 2001, όπως αναφέρεται στο Reid, 2005). Η επιτυχία στα μαθηματικά βασίζεται τόσο στη μακροπρόθεσμη όσο και στη βραχυπρόθεσμη μνήμη (Kay & Yeo, 2003) και απαιτεί συγκέντρωση και γρήγορη επεξεργασία των πληροφοριών (Chinn & Ashcroft, 2007). Ο αφηρημένος συλλογισμός και η αυτοματοποίηση στην ανάκληση είναι επίσης ζωτικής σημασίας για την κατάκτηση των μαθηματικών (Malmer, 2000; Henderson, 2001).

Οι δυσλεκτικοί μαθητές συχνά έχουν αργή ανάκληση βασικών αριθμητικών γεγονότων (Henderson, 2001), περιορισμένες ικανότητες επίλυσης προβλημάτων και ανεπαρκή ανάκτηση μαθηματικών κανόνων (Prior, 1996). Επιπλέον, η κακή χωρική επίγνωση μπορεί να εμποδίσει την απόδοσή τους στα μαθηματικά (Henderson, 2001). Ένας σημαντικός παράγοντας που επηρεάζει αυτούς τους μαθητές είναι η χαμηλή αυτοεκτίμηση, η οποία μπορεί να εμποδίσει τη συνολική τους ακαδημαϊκή επίδοση (Kay & Yeo, 2003).

Πολλές προκλήσεις των δυσλεκτικών μαθητών στα μαθηματικά πηγάζουν από τα ζητήματα γραμματισμού τους. Οι δυσκολίες στην αποκωδικοποίηση γραπτών λέξεων επηρεάζουν επίσης την ικανότητά τους να ερμηνεύουν μαθηματικούς συμβολισμούς και σύμβολα (Stein, 2001). Για παράδειγμα, μπορεί να δυσκολεύονται να διαβάσουν και να κατανοήσουν αποτελεσματικά τα μαθηματικά προβλήματα, ακόμη και όταν χρησιμοποιούν στρατηγικές ανάγνωσης που λειτουργούν για λογοτεχνικά κείμενα (Henderson, 2001). Σε αντίθεση με την αναγνωστική κατανόηση, η οποία συχνά βασίζεται στο αφηγηματικό πλαίσιο, η μαθηματική γλώσσα είναι ακριβής και κάθε όρος έχει συγκεκριμένο νόημα. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε παρεξηγήσεις και απογοήτευση όταν οι δυσλεκτικοί μαθητές αποτυγχάνουν να κατανοήσουν τι ζητά ένα πρόβλημα (Prior, 1996). Επιπλέον, το τεχνικό λεξιλόγιο στα μαθηματικά μπορεί να τους μπερδέψει (Reid, 2003).

Δυσαριθμησία

Είναι ενδιαφέρον ότι δεν αντιμετωπίζουν όλα τα δυσλεξικά παιδιά δυσκολίες στα μαθηματικά. Μελέτες δείχνουν ότι περίπου οι μισοί δεν αντιμετωπίζουν σημαντικές προκλήσεις (DAB, 2005). Αυτό δείχνει ότι οι μαθηματικές δυσκολίες μπορεί να προκύψουν από παράγοντες που δεν σχετίζονται με τη δυσλεξία, όπως η δυσαριθμησία, η οποία είναι μια ειδική μαθησιακή δυσκολία που επηρεάζει την αριθμητική κατανόηση και χειρισμό (Butterworth, 2003). Η δυσαριθμησία επηρεάζει την ικανότητα ενός ατόμου να κατανοεί και να συλλογίζεται με ποσότητες και αριθμούς.

Αυτή η κατάσταση διαφέρει από τη δυσλεξία και μπορεί να επηρεάσει περίπου το 5-8% του σχολικού πληθυσμού (Geary, 2004). Τα άτομα με δυσαριθμησία μπορεί να δυσκολεύονται με βασικές αριθμητικές πράξεις, πολυψήφιους υπολογισμούς και την εφαρμογή των μαθηματικών σε πραγματικές καταστάσεις (Butterworth, 2003). Σε σοβαρές περιπτώσεις, μπορεί να δυσκολεύονται να πουν την ώρα ή να κατανοήσουν ημερομηνίες (Evans, 2006). Η έρευνα δείχνει ότι η δυσαριθμησία μπορεί να έχει μια κληρονομική συνιστώσα, επηρεάζοντας πολλά μέλη της οικογένειας (Kosk, 1974).

Κλείνοντας, ενώ η δυσλεξία μπορεί να επηρεάσει τη μαθηματική μάθηση, είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε τις ξεχωριστές προκλήσεις που θέτει η δυσαριθμησία. Και οι δύο συνθήκες υπογραμμίζουν την πολυπλοκότητα των μαθησιακών διαδικασιών και την ανάγκη για προσαρμοσμένες εκπαιδευτικές προσεγγίσεις για την αποτελεσματική υποστήριξη των επηρεαζόμενων μαθητών. Ανεξάρτητα από το τι προκαλούν οι δυσκολίες, υπάρχει μόνο ένα σημαντικό πράγμα που πρέπει να απασχολεί τους εκπαιδευτικούς, και αυτό είναι πώς θα κάνουν τη διδασκαλία τους πιο αποτελεσματική και ευχάριστη σε όλους τους μαθητές τους, ειδικά σε αυτούς που πρέπει να ξεπεράσουν περισσότερες δυσκολίες. από ό,τι κάνουν οι συνομήλικοί τους.

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

BDA, (2006) Ανακτήθηκε από:http://www.bdadyslexia.org.uk/dyscalculia.html

Butterworth, B. (2003) Dyscalculia Screener. London: nfer- Nelson

Chinn, S., and Ashcroft, R. (2007) Mathematics for Dyslexics, including Dyscalculia. 3rd edn. Chichester: John Wiley & Sons Ltd

DAB (2005) Dyscalculia. Ανακτήθηκε από: www.da-bham.org (Accessed: 21 January 2007).

Evans, L. (2006) Responding to the Needs of Pupils with Dyscalculia. Ανακτήθηκε από:: http://www.teachingexpertise.com/articles/responding-needs-pupils-dyscalculia-370

Geary, D. C. (2004) ‘Mathematics and Learning Disabilities’, Journal of Learning Disabilities, 37(1), pp. 4-15.

Grauberg, E. (1998) Elementary Mathematics and Language Difficulties. Whurr Publishers, London Ltd

Henderson, A. (2001) ‘Mathematically Thinking’ στο: Hunter-Carsh, M., (2001) Dyslexia: A psychosocial Perspective. Whurr Publishers, London Ltd, pp. 205-218.

Kay, J., and Yeo, D. (2003) Dyslexia and Maths. London: David Fulton Publishers Ltd

Kosc, L. (1974) ‘Developmental dyscalculia’, Journal of Learning Disabilities, 7, pp. 159–162.

Malmer, G. (2000) ‘Mathematics and Dyslexia: An Overlooked Connection’, Dyslexia, 6, pp. 223-230.

Prior, M. (1996) Understanding Specific Learning Difficulties. Psychology Press, UK

Reid, G. (2003) Dyslexia: A Practitioners’ Handbook. 3rd edn. Chichester: John Wiley & Sons Ltd

Thomson, M. (2001) The Psychology of Dyslexia: a handbook for teachers, Whurr Publishers, London Ltd.

Thomson, P. (1997) ‘Dyslexia- whose problem?’, στο: Thomson, P., Gilchrist, P. (1997), Dyslexia: A multidisciplinary approach, Stanley Thornes (Publishers) Ltd, Cheltenham, pp. 1-23.

 

Χρύσα Μπουγδάνου, Ειδική Παιδαγωγός